Tessie.Vilé  
 
CONCEPT&COMMUNICATIE

Van achteren naar voren

Ik ben altijd al een fan geweest van het achteren naar voren kijken. Dat bedacht ik toen ik in Saatschi Gallery dit kunstwerk zag. Het nodigende uit om de boel eens van de andere kant te bekijken. Of misschien is het gewoon het andersom redeneren dat me aanspreekt. Dus niet uitgaan van waar we nu staan, maar uitgaan van waar willen we uitkomen en wat moeten we doen om daar te komen. Een retroplanning zoals ze dat in de reclame noemen. Hoe zou zo'n retroplanning voor je lijf werken? Als je een goede defenitie hebt van hoe de perfecte drol er uit moet zien, terug redeneren wat je moet doen om 'm zo te krijgen. Dat lijkt me een mooie uitdaging om eens mee aan de slag te gaan! Vandaar dat ik 11 februari 2016 samen met Nieske Castelein de Stichting Het PoepPaleis gestart ben. Om het taboe op poep te doorbreken en om erachter te komen wat de grote boodschap van poep is.


poeppaleis.nl  facebook.com/het-poeppaleis   @hetpoeppaleis

We hebben een hoop te zeggen!





Dit standbeeld


Mickey Mouse tussen twee grote mannen (Lenin en Jezus) is een kunstwerk van de Russische kunstenaar Alexander Kosolapov dat ik zag in Saatchi Gallery in Londen. Ik keek ernaar en was gefascineerd. Het deed me denken aan dat mensen euforisch fantaseerden over het gedroomde kind van Albert Einstein en Marilyn Monroe. Totdat iemand bemerkte: an ugly child with a blond brain? Hoe mooi als we uit deze drie de positieve eigenschappen konden halen die bij zouden dragen tot een lang en gelukkig leven: dadendrang, blijdschap en naastenliefde. Iemand een andere suggestie?


Schrijf eens een sprookje!

Er was eens … 

Wie kent deze woorden niet? We zijn er allemaal groot mee geworden. Deze woorden waren het begin van een spannend verhaal. Meestal een verhaal vol gruwelijke situaties, armoede, honger, levensbedreigende monsters, jaloerse stiefmoeders en gemene heksen. Maar ook met grote helden. Net als je dacht dat het nooit meer goed zou komen, kwam er een oplossing. En wat voor een! Een man om mee te trouwen, voorspoed, gouden dukaten, bevrijding noem maar op. En het mooie is dat we die sprookjes van toen zonder veel moeite kunnen navertellen. Een huppelende roodkapje dat naar grootmoeder ging om koekjes te brengen, opgegeten werd door de wolf, gered door de jager. Zo simpel is het dus eigenlijk om een verhaal te vertellen. Je hebt een hoofdpersoon nodig met wat beeldende kenmerken, die graag iets wil en doet, die loopt vervolgens tegen een groot probleem aan, en dan komt de redder!  Die redder maakt het verschil. Wat volgt is dat ze nog lang en gelukkig leven. Vijf bouwstenen zijn dat, aangevuld met een flinke scheut dramatiek: het probleem moet wel echt een levensgroot probleem zijn. En dan wordt de held ook met open armen ontvangen.

Ik gebruikte deze techniek laatst in een training om commerciële partijen hun verhaal te laten schrijven. De uitkomst is verrassend. Ineens staat de klant voorop en moeten zij zichzelf zien als redder van een ongewenste situatie. Dat helpt om na te denken over wat je aan waarde hebt toe te voegen aan een klant. Want dat is het enige dat voor de klant belangrijk is. Ik denk dat roodkapje ook niet echt geïnteresseerd was in een gezonde wildstand. Maar dat de jager haar bevrijdt uit de buik van de wolf, dat is andere koek! Dus deze oproep is aan iedereen die moeite heeft om zijn toegevoegde waarde aan een klant duidelijk te maken: schrijf eens een sprookje. Een klant, een wens en een actie, een levensgroot probleem, een redder en een belofte voor de toekomst. Maak er een plaatje van in je hoofd en beschrijf wat je ziet en maak het beeldend. Dus niet een blij meisje maar een meisje dat huppelt door het bos. Niet een gewone wolf maar een boze wolf met grote oren, grote ogen en grote tanden, En maak het dramatisch: hoe erger de bedreiging hoe gewenster de held met de oplossing.

Heb je al van de grote vraatzuchtige energiereus gehoord? Die al het geld van arme mensen opeet? Ik zie een nieuw sprookje verschijnen. Wie is de held met de oplossing? zodat we kunnen eindigen met …

En ze leefden nog lang en gelukkig.

------------------------------------------------



Een ui 

Niets zo gewoon als een ui. Toch vaak een smaakmaker van jewelste. Een ui brengt je tot tranen, ook al moet je niet huilen. En een ui kan je afpellen, laag voor laag. Net zoals je bij communicatie doet, wie ben je in de kern, wat wil je zeggen: pellen tot je de naakte kern overhoudt, daar gaat het om.


...en een erwt 

Wie denkt er bij een erwt niet aan de prinses? Een klein erwtje dat de prinses uit haar slaap houdt. Haar koniklijke billen waren zo gevoelig dat zelfs een hele stapel matrassen niet genoeg was om haar van een ongestoorde nachtrust te laten genieten. Een concept is een verhaal met een kop en een staart, het beeld spreekt voor zich. Het concept laat jouw boodschap voor je spreken op een manier die bij blijft.

     





 


 

 

©TV©2-2015